Barcelona 2014

I början av april 2014 åkte vi med Rolfs buss till Barcelona. Ja, dvs vi åkte inte buss utan vi åkte med flyg. Därnere väntade oss en buss och en guide. Vi bodde fyra nätter på ett hotell och hade guide tillgänglig hela tiden. Vi åkte på utflykter i staden med hjälp av tunnelbana och apostlahästar. En dag gjorde vi en bussutflykt till Montserrat, en gammal pilgrimsort som låg i bergen en bit från staden. Och så besökte vi Torres vingård och provade lite vin. Visste ni att Torres gör stort sett bara ekologiska viner och är mkt miljömedvetna?

Med på resan var 8 damer från Borås och så jag. Och förstås en massa andra människor, men just detta gänget utmärkte sig en del. Gissa om jag kände mig som en tupp i hönsgården! Men det var mycket trevliga damer, som utmärkt väl kunde ta vara på sig själva. Men de ansåg nog att jag inte var kapabel till det, eftersom vi kom från varandra vid ett tillfälle. Strax dessförinnan hade jag gått genom en regel för vad man skulle göra om man kom från varandra: "Om du kommer vill, gå tillbaka och stå still!” Men de stod förstås långt borta och väntade på att jag skulle komma ifatt. Problemet var att vi kom från varandra i en fyrvägskorsning och de kunde ju i princip ha gått åt vilket håll som helst. I gengäld blev jag vittne till en demonstration mot bankerna. Jag tog en film av det hela.

Det var i huvudsak tre saker vi såg i själva Barcelona:

La Rambla (den stora affärsgatan)

La Sagrada Familia (kyrka av Gaudi)

Olika Gaudi-monument och hus

Förutom detta gjorde vi alltså också en utflykt till Montserrat (ett kloster uppe på ett berg en bit utanför Barcelona) och provade vin på Torres vingård. En del av bilderna tog jag genom bussens fönster och då rutorna var tonade är det en viss blåton i dessa bilder, som jag dessvärre inte lyckats få bort.

Här finns bilderna jag tog